Poftele în sarcină

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Pofta pentru un anumit timp de aliment sau un anumit condiment, gust reprezintă unul dintre simptomele sarcinii. Ce nu ştiai încă despre poftele în sarcină?

Poftele in sarcina (1).jpg

Picture 1 of 2

În timp ce aceste dorințe culinare necontrolate sunt resimţite acut de o gravidă, pentru alta ele lipesc cu desăvârşire.

Unii dintre specialişti susţin că aceste aşa-zise pofte în sarcină sunt doar un tertip din partea viitoarei mame care-și dorește sau simte nevoia să fie în centrul atenției, să fie răsfățată de cei apropiați.

Alții sunt de părere că poftele în sarcinii au o baza psihologică, fiziologică, emoțională sau hormonală. O situație similară se prezintă și în cazul femeilor care se află în preajma perioadei menstruale sau au ajuns la menopauză.

Cu toate acestea, aproximativ 85% dintre femeile însărcinate acuză prezența poftelor în timpul sarcinii. Astfel, în timp ce o parte din femeie obișnuiau să consume carne cu regularitate, acum sunt puse în fața unei situații pe care nu o pot controla. Atât gustul, aspectul, cât mai ales mirosul le produc stări neplăcute motiv pentru care vor refuza și vor renunța la acest aliment pe toată perioada sarcinii. Același lucru se poate întâmpla și cu legumele sau murăturile, de exemplu.

Pe de altă parte, ar trebui ținut cont și de faptul că dorințele acestea pot fi asociate cu carențele ce au loc la nivelul organismului, astfel deficitul unor anumite elemente poate conduce la prezența acestora. Într-un fel, micuțul tău, fie el și un bob de strugure, îți transmite cu exactitate de ce anume ai nevoie.

Cu alte cuvinte, absența fierului, de exemplu, poate cauza pofta nejustificată pentru pastă de dinți, var, hârtie și chiar pământ. Curios, nu? Ei bine, acest lucru se poate petrece. Pentru astfel de situații, gravida chiar este recomandat să se abțină, consumul acestor lucruri putând provoca afecțiuni micuțului din burtică. Pentru situația în care dorințele neobișnuite nu pot fi diminuate în niciun chip, ideal ar fi să vizitezi un medic. Specialistul îți poate propune un tratament care să corecteze aceste neajunsuri. Studiile întreprinse pe acest subiect au demonstrat că la mijloc poate fi vorba și de o problemă psihologică care, de asemenea, poate fi remediată cu sprijinul unui personal dedicat.

În majoritatea situațiilor gravidele ajung să poftească în a doua parte a zilei, rar întâmplându-se totuși să se trezească în miezul nopții cu gândul la ceva anume. Dacă în primele luni mai stringente sunt poftele pentru alimentele dulci, pe măsură ce sarcina avansează vei constata că gusturile tale se pot modifica, astfel printre preferințele tale culinare numărându-se alimentele sărate, acre și chiar amare sau picante.

Cele mai frecvente pofte în sarcină:

  1. Dulce – Aflat deopotrivă pe lista celor mici, cât și pe a celor mari, gustul dulce reușește să distragă atenția majorităților graviduțe. Cap de lista nu este alta decât ciocolată. Asociată cu gustul dragostei aceasta reușește să stârnească niște reacții chimice în organism asemănătoare cu cele din perioada în care ești îndrăgostită. Poate din totdeauna a fost preferata ta și acum, însărcinată fiind, nu faci decât să potolești o poftă înăbușită înainte, de teama kilogramelor în plus. Dacă din contră, erai la polul opus și făceai parte dintre acele persoane care nu se omorau după gustul ciocolatei atunci este posibil ca magneziul din organismul tău să fie insuficient, ori, atunci corpul îți transmite semnale de alarmă.
  2. Sărat – Chipsurile sau murăturile sunt cele care te fac să salivezi, să-ți plouă în gură? Este foarte probabil să te confrunți cu o lipsă de sodiu. Alimentele sărate sunt bogate în sodiu, iar această necesitate este cât se poate de normală. Corpul tău produce mai mult sânge, pentru tine și cel mic, iar organismul trebuie să transporte o cantitate mai mare acum, față de momentul când erai doar tu. Cu toate acestea dacă pofta pentru sare persistă este la fel de posibil să ai de-a face cu o altă problemă hormonală, moment în care ar fi bine să faci o vizită specialistului.
  3. Rece – Contează foarte mult și perioada anului când ești însărcinată. Astfel, dacă vorbim de vară, pofta pentru înghețată, de pildă, poate fi doar dorința de a te răcori. Însă, ea poate fi asociată și cu o carență de calciu.

Substituenți sănătoși

  1. În locul înghețatei ai putea încerca un iaurt sărac în grăsimi sau o înghețată pe bază de fructe, obținută în casă, fără zahăr.
  2. Sucul carbogazos îl poți înlocui cu o apă cu bule în care poți adăuga fie zeama de o lămâie sau un strop de sirop natural de fructe, obținut, de asemenea, în casă.
  3. Prăjiturile și produsele de patiserie te întorc din drum de fiecare dată când le întâlnești în cale? Încearcă să stăvilești aceste pofte cu ajutorul unor fructe proaspete sau al covrigeilor.

Este indicat să ai la tine mai tot timpul câte ceva de ronțăit. Aceste mici gustări te pot ajuta și în ameliorarea grețurilor. (Vezi articolul despre grețuri și cum le poți ameliora).


Să păcăleşti sau nu poftele în sarcină

Se spune că dacă eşti însărcinată trebuie să mănânci cât pentru doi. Însă de ce ai face asta când copilaşul tău încă are dimensiunile unui bob de fasole? Probabil pentru că pofteşti la munţi de dulciuri, de cartofi prăjiţi, de pizza sau chiar de gem şi zacuscă şi totul din vina hormonilor.

Poftele in sarcinaCe înseamnă să pofteşti? Răspunsul depinde de fiecare mamă în parte.

Unii nutriţionişti sunt de părere că poftele sunt de înţeles. Dorinţa de a mânca detergent, săpun, mucurii de ţigări este cauzată de lipsa fierului din organism, aceasta fiind o boală – Pica. Însă specialiştii sugerează că diversele pofte alimentare pot reprezenta şi alte deficienţe: dorinţa de a mânca ciocolată poate fi asociată cu lipsa magneziului; nevoia de a mânca peşte poate însemna lipsa acizilor graşi.

În unele situaţii, poftele au cauze biologice. Însă nu există studii clare care să pună un semn de egalitate între nevoile organismului şi poftele alimentare. Altfel, cu toţii am pofti la broccoli, şi nu la ciocolată.

Este perfect normal să devii pofticioasă în sarcină, marea provocare este să reuşeşti să te împaci cu dorinţele gastronomice. Iată câteva sfaturi care te pot ajuta în lupta cu poftele, în aşa fel încât tu să câştigi, chiar dacă le păcăleşti sau cedezi în faţa lor:

Găteşte-ţi!

Dacă ţi-e poftă de ceva, nu ezita să îţi găteşti chiar tu acel fel de mâncare. Bineînţeles că acest sfat se referă la acele mâncăruri uşor de realizat, fără ingrediente „sofisticate”. Dar dacă vrei negrese, fă-ţi negrese! Asta te-ar putea ajuta să stabileşti tu cantităţile ingredientelor, precum zahărul sau uleiurile. De asemenea, te poţi asigura că fructele sau legumele pe care le găteşti sunt proaspete, reducând riscul de complicaţii provenite de la ingrediente vechi sau alterate. Ceea ce rămâne în urma gătitului ar trebui păstrat în congelator sau dat altcuiva. În felul acesta, ţii proporţiile alimentare sub control.

Poţi ceda uneori!

Da, poţi să şi cedezi, dar DOAR uneori. Este important să nu începi să îţi faci câte un milkshake la fiecare masă sau în fiecare zi. Atâta timp cât nu mănânci pentru doi, este normal să mai „calci strâmb” câteodată. Încearcă să mănânci cantităţi mici. Gândeşte porţiile ca pe nişte exerciţii de voinţă: poţi mânca azi bomboane, dacă vei merge pe jos, mâine, cu 15 minute mai mult. Mişcarea uşoară te poate ajuta să nu te îngraşi, în ciuda faptului că nu poţi rezista micilor tentaţii culinare.

Corpul îţi poate cere pentru că simte nevoia

Poftele „bune”, de fructe sau diverse legume sunt excelente! Chiar dacă tu consumi zilnic astfel de alimente, foarte bune pentru organism, este posibil să ai unele lipsuri în dieta zilnică. Corpul tău te poate ajuta uneori, cerând exact ceea ce ai nevoie. E clar că nu trebuie să spun nu unor astfel de pofte!

Poftele alimentare substituie problemele emoţionale

Trebuie să realizezi faptul că uneori stresul, anxietăţile, depresia pot duce la dorinţa excesivă de a mânca. Diferenţiază-ţi sentimentele de pofte şi încearcă să nu mănânci din cauze „emoţionale”. Când eşti însărcinată, acest proces se numeşte tot „poftă alimentară bazată pe emoţie”, însă este uitat mult mai uşor din cauza schimbărilor hormonale. Nu trebuie să te laşi învnsă de emoţii şi să găseşti rezolvarea în mâncare!

Mănâncă DOAR pentru o persoană

Aminteşte-ţi care erau porţiile tale de mâncare înainte de a rămâne însărcinată. Şi încearcă să rămâi la aceleaşi cantităţi. Nu trebuie să le dublezi, nici să le triplezi, chiar dacă „te dai bătută” şi comanzi la restaurant (sau chiar soţului) ceea ce pofteşti. O gogoaşă nu este echivalentul a mai multor gogoşi, doar pentru că vei aduce pe lume un copil. Ia-ţi doar o porţie, o bucată, un pahar din orice pofteşti. Doar aşa vei reuşi să nu acumulezi kilograme în plus, să nu asimilezi calorii în plus, zilnic.

Vorbeşte cu medicul tău!

Dacă gândul poftelor te sperie, vorbeşte cu medicul tău despre stilul de viaţă pe care trebuie să îl adopţi. Trebuie să ceri sfat specializat mai ales dacă simţi nevoia de a mânca detergent, pietre sau săpun. Aceste dorinţe semnalează unele disfunţii ale organismului, unele lipsuri. Boala descrisă de simptomele menţionate se numeşte „Pica” şi poate fi extrem de dăunătoare pentru tine, semnalizînd deficienţe de fier în organism.

Gândeşte-te la cel mic

Se spune că suntem ceea ce mâncăm. Înainte de a ceda tentaţiilor de bomboane, ciocolată sau gogoşi gândeşte-te la mica fiinţă care se dezvoltă în burtica ta. Copilul îşi ia nutrienţii specifici dezvoltării din alimentaţia ta. Aşa că ai grijă ce mănânci, în primul rând pentru copilul tău. Fii o mamă responsabilă încă de dinainte de a ţi se naşte copilul!

Cu toate că sună greu şi de domeniul SF, echilibrul în alimentaţie pe durata sarcinii te poate scuti de multe probleme mai târziu, după ce naşti. Nu vei mai avea foarte multe kilograme de dat jos şi te vei simţi bine în propria piele. Important este să ştii când să spui STOP!

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *