Grețuri în sarcină

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Ești extrem de încântată de suflețelul care încet, încet se dezvoltă în burtica ta, însă prezența grețurile îți întunecă uneori zâmbetul de pe față, mai ales dimineața.

Greturi in sarcina (1).jpg

Picture 1 of 4

Aproximativ 70% dintre graviduțe se confruntă cu grețuri în sarcină, iar de cele mai multe ori, dacă nu este vorba de o sarcină toxică sau alt gen de problemă, stările de greață vor dispărea după cea de-a douăsprezecea-paisprezecea săptămână din primul trimestru de sarcină. Studiile arată că doar două procente dintre femeile însărcinate ajung să aibă nevoie de intervenție medicală și asta din cauza simptomelor extrem de severe. Grețurile, amețeala, oboseala, stările de leșin sunt câteva dintre inconvenientele vieții de femeie însărcinată.

Vestea bună, pentru că nimic nu este întâmplător, este că acestea, grețurile, au un motiv bine justificat, îți transmit un mesaj îmbucurător cu privire la fătul care se dezvoltă în condiții optime. Mai mult, el îți comunică în felul acesta de ce anume are nevoie pentru a crește mai departe. Cu alte cuvinte, îți ajustează stilul de viață în funcție de nevoile sale. Astfel, acel bob de mazăre care crește și tot crește îți sugerează să renunți la anumite alimente care i-ar putea periclita dezvoltarea sau să integrezi în dieta ta alimente bogate în carbohidrați.

Grețurile în sarcină începi să le ai încă din săptămâna a șasea de sarcină, când nivelul HCG-ului (hormon specific sarcinii, cunoscut sub denumirea gonadotropina corionică umană) din sânge atinge o limită superioară. De altfel, acest hormon devine activ odată ce ovulul s-a instalat în uter, iar concentrația sa crește progresiv până în săptămâna când apar primele semene ale sarcinii sub forma stărilor de greață.

Cu toate acestea, dacă te numeri printre mămicile care nu se confruntă cu grețurile matinale, nu trebuie să te îngrijorezi, te poți considera fericită, ești una dintre acele femei care prezintă imunitate în fața modificărilor hormonale ce au loc acum în corpul tău.

Cum poți ameliora stările de greață în sarcină?

În principu sunt câteva lucruri de care trebuie să ții cont atunci când te confrunți cu o astfel de situație.

  1. o porție de covrigei sau sărățele, așezată la capul patului, pe care să o consumi chiar după ce te trezește s-ar putea să-ți fie de folos.
  2. lămâia va deveni cea mai bună prietenă a ta în această perioadă, așa că aprovizionează-te cu cât mai multe și fă din ele limonadă.
  3. dacă lichidele calde îți fac rău, asemenea ceaiului, încearcă cu ceva rece și viceversa.
  4. stările de greață pot fi mai mult de atât, se pot transforma în vărsături, fapt ce va duce la deshidratare. Tocmai de aceea este nevoie să bei cât mai multe lichide pentru a preveni acest lucru.
  5. evită mirosurile care-ți cauzează, chiar dacă asta înseamnă să renunți la parfumul preferat, de pildă.
  6. dimineața, când te trezești, respiră aer curată, deschide fereastra, aerisește camera și fă câțiva pași prin preajmă înainte de a îți începe efectiv ziua.
  7. după fiecare masă ia o pauză scurtă de maxim 5 minute, stai pe scaun (evită să te întinzi în pat și să bei apă în timpul meselor).
  8. evită alcoolul sau cofeina. Pe lângă faptul că cea din urmă, cofeina, poate să contribuie la înrăutățirea stărilor de greață, ea poate trece prin placentă, ajungând direct la făt. Cofeina va influența bătăile inimii acestuia și tot ea ar putea declanșa o naștere prematură. Excesul necontrolat poate conduce la pierderea sarcinii. Efecte similare poate avea și consumul de alcool, în plus bebelușul se poate naște cu malformații, probleme de inimă sau retard.
  9. evită locurile unde temperatura interioară este foarte ridicată, acest lucru îți poate accentua starea de rău.
  10. mâncarea cu prea multe condimente, în special cea extrem de picantă poate fi un alt motiv al grețurilor tale.
  11. înainte de culcare bea un pahar de lapte bătut și mănâncă câțiva covrigei. Aceeași covrigei sau sărățele, le poți ronțăi în timpul nopții dacă obișnuiești să te trezește, te vor ajuta să ameliorezi stările din dimineața următoare.
  12. mănâncă regulat și porții micuțe de mâncare, de asemenea, optează pentru preparate obținute în casă, ușoare. Specialiști recomandă pentru început, până când stările de greață vor dispărea, să încerci să mănânci câte ceva din două în două ore. Meniul trebuie să aibă la bază alimente bogate în carbohidrați complecși, precum orez brun, pâine integrală, paste etc.
  13. consumă ghimbir, efectele sale s-au dovedit științific în ceea ce privește starea de greață din timpul sarcinii. Mai mult, consumat cu indulgență, o perioadă îndelungată, efectele sale se vor menține pe toată perioada celor 9 luni.

Știai că:

  • Fierul, recomandat de altfel în timpul sarcinii, poate fi unul dintre cauzele pentru care te confrunți cu grețuri în sarcină. Discută cu mediul specialist în vederea schimbării vitaminelor cu unele a căror concentrație de fier să fie mai mică?
  • Ai putea lua suplimentele de nutriție, vitaminele prescrise de medic, seara, înainte de culcare împreună cu o mică gustare?
  • O acadea sau o înghețată de lămâie sau ghimbir poate ameliora stările de greață, prevenind chiar și voma subită?
  • Există o brățară din silicon care poate combate stările de greață? Brățara atașată uneia dintre mâine va depune o ușoară presiune pe nervul responsabil cu aceste stări. Poate îți sunt cunoscute remediile din bătrâni care sugerează frecarea acestei zone, cu oțet de cele mai multe ori, pentru a disipa senzația de greață.
  • Dacă stările de greață se agravează, se extinde pe durata întregii zile și nu pot fi combătute în niciun fel, ba mai mult le sunt asociate și alte simptome este cazul să mergeți la medic pentru a depista cauzele precise.

 

Vărsăturile, între normal și sarcină toxică

Varsaturile in sarcinaStările de greaţă sunt des întâlnite mai ales în primul trimestru de sarcină. Adesea, ele ne aduc vestea venirii pe lume a bebelușului atât de așteptat. Și nu putem spune că sunt plăcute, însă sunt fiziologice pe parcursul celor nouă luni, manifestându-se datorită creșterii nivelului de HcG.

Vărsăturile abundente, mai mult de patru ori pe zi, te pot duce cu gândul către o sarcină toxică sau disgravidie. Cu toate acestea, deși ne-am dori, nu există un tratament care să le stopeze, ci mai degrabă stilul de viață, precum și dietele le pot opri.

De ce apar grețurile în sarcină?

Vine barza și odată cu ea apar și micile probleme ce pot genera un real disconfort pentru mamă. Simptomele devin care mai de care mai supărătoare, o adevărată revoluție hormonală având loc în organismul femeii, în încercarea lui de a-l face să se adapteze.

Creșterea nivelului de gonadotropină corionică umană, așa numitul hormon al sarcinii, determină grețuri, amețeală, stări de rău, ce pot începe în săptămâna a șasea de sarcină și se pot opri abia la sfârșitul primului trimestru.

Un alt responsabil de greață și vărsături este estrogenul. Acesta este produs de placentă, nivelul său fiind în urcare până aproape de naștere. În același timp, sensibilitatea la mirosuri poate provoca vărsături. Astfel, se declanșează reflexul faringian de vomă. Chiar dacă până de curând iubeai anumite mâncăruri, de această dată este posibil ca lucrurile să se schimbe.

În perioada celor nouă luni de sarcină, tractul gastro-intestinal este mult mai sensibil, astfel că sistemul digestiv va funcționa mai lent, mai ales datorită modificărilor hormonale. Aceste schimbări pot fi provocate și de dimensiunea tot mai mare a uterului, care va ajunge să împingă în pereții stomacului și astfel să apară senzația de vomă.

Deși neplăcute, există teorii care aduc în discuție că grețurile reușesc să apere bebelușul de substanțele toxice existente în dieta zilnică, încurajându-te să consumi cât mai mulți carbohidrați, într-un cuvânt, schimbându-ți stilul de viață. În cazul în care grețurile lipsesc cu desăvârșire, nu ai de ce să te sperii. Există femei care nu le experimentează, iar bebelușul lor nu este pus în niciun pericol. Acest lucru arată cât de puternic este organismul lor în fața schimbărilor hormonale.

Situația pare să iasă de sub control, atunci când stările de vomă sunt foarte frecvente, femeia neputându-se alimenta. Așadar, de la normal la sarcină toxică nu poate fi decât un singur pas, ușor de trecut, disgravidia trebuind a fi urmărită cu mare atenție întrucât există riscul de deshidratare și scădere bruscă în greutate. Acest lucru va putea cauza fătului aflat în formare, dar și mamei sale.

Simptomele care ar trebui să te sperie

Deși nu s-a descoperit încă un tratament care să stopeze starea de rău provocată de grețuri și vărsături abundente, stilul de viață și dieta echilibrată vor putea diminua starea de rău.

Episoadele dese de vomă din cursul unei zile, aversiunea la mirosuri, greața permanentă sunt doar câteva indicii care ne arată că gravida suferă de sarcină toxică. Aceasta ajunge să piardă într-o perioadă extrem de scurtă mai mult de 5% din greutatea corpului, apar destul de ușor semnele deshidratării, femeia suferind de tahicardie, oboseală, amețeli frecvente, precum și de oligurie (cantitate redusă de urină). În același timp, vitaminele și mineralele de care ar avea nevoie bebelușul pentru a se face mare, vor fi pierdute de mama sa, astfel că ar putea exista riscul ca micuțul să se nască mai devreme sau cu o greutate mai mică la naștere decât ar fi normal.

Fii tu, o mamă puternică!

Nu există o cauză care te poate predispune la astfel de neplăceri, orice femeie, indiferent de numărul sarcinilor avute, putând deveni victima unor astfel de simptome. Și ceea ce trebuie să facă este să respecte cu mare strictețe sfaturile medicului specialist, care va oferi o serie întreagă de trucuri în așa fel încât simptomele să poată fi ameliorate, în situații mai grave putând apela la hidratarea perfuzabilă.

Iar atunci când ajungi să te confrunți cu semnele disgravidiei va trebui să ții cont de trei sfaturi:

  • menținerea unui echilibru igieno-nutrițional – indiferent dacă este acasă sau se află spitalizată, femeia va trebui să consume alimente proaspete, curate și perfect sănătoase. În același timp, nu trebuie să uite de hidratare și să consume minim doi litri de apă pe zi.
  • administrarea tratamentului – doar cu avizul medicului, gravida va putea consuma medicamente pentru combaterea grețurilor și vărsăturilor.
  • înlăturarea dezechilibrelor metabolice – atunci când situația impune, gravidei i se vor putea administra perfuzii care să completeze substanțele pierdute.

Și pentru că grețurile și vărsăturile par să te întâmpine încă de dimineață, creându-ți neplăceri întreaga zi, tot ceea ce trebuie să faci este să fii atentă la stilul tău de viață, devenind unul cât se poate de echilibrat și sănătos.

Gustările și covrigeii, ronțăiți pe stomacul gol, pot fi un remediu eficient pentru îndepărtarea vărsăturilor și stării de greață. În același timp, fii atentă atunci când te trezești – niciodată nu te ridica brusc din pat. Mănâncă puțin și des, consumă multe lichide, uită de condimente, mâncare picantă, dar și de fumul de țigară. Așa că nu ai decât o singură alegere – mănâncă sănătos. Cerealele integrale, iaurtul, sucurile de fructe proaspete și ceaiurile te vor ajuta să te simți mai bine. Plimbările în aer curat, mai ales în timpul serii te vor ajuta să îți menții un tonus fizic bun, capabil să facă față oricăror schimbări.

La medic întotdeauna

Dacă grețurile persistă și în al doilea trimestru de sarcină, ai vărsături persistente, mai mult de patru ori pe zi, scazi brusc în greutate, te simți deshidratată ori atunci când simți că puiul tău ar putea păți ceva, adresează-te medicului specialist.

Și desigur, sfaturile medicului sunt extrem de utile, îți pot transmite multe, te pot avertiza. Însă, instinctul matern pare uneori să înțeleagă dedesupturile teoriilor medicale, așa că atunci când ești pe cale să devii mămică, fă doar ceea ce trebuie ca puiul tău să se simtă protejat.


Te poţi feri de stările de greaţă în timpul sarcinii?

Simptomele primului trimestru de sarcină sunt destul de supărătoare pentru orice gravidă, iar aversiunea faţă de mâncare și stările pronunţate de greaţă sunt cel mai greu de suportat. Atunci când organismul se pregătește pentru a deveni mamă, hormonii ajung să își facă și ei de cap, astfel că aceste stări sunt experimentate de tot mai multe femei aflate în perioada de început a primelor nouă luni.

În majoritatea cazurilor, stările de greață și vărsăturile debutează în primele săptămâni de sarcină și sunt supărătoare până la sfârșitul lunii a treia. Cu alte cuvinte, trecerea către trimestrul al doilea determină și calmarea acestor simptome. Există însă și situații în care ele să fie resimțite în toată perioada sarcinii, iar pe de altă parte pot exista și situații în care gravidele să nu treacă deloc prin astfel de simptome.

Cu toate că nu sunt deloc plăcute, stările de greață și vărsăturile sunt asociate cu un semn bun în sarcină, cercetătorii fiind de părere că ele aduc vestea unui bebeluș perfect sănătos. Lăsând deoparte astfel de preocupări, ele se datorează unei concentrații prea mari de HcG (hormonul sarcinii, numit gonadotropina corionică umană).

De obicei, grețurile din timpul sarcinii apar îndeosebi dimineața, mai ales că în această perioadă a zilei, glicemia scade destul de mult. Tocmai de aceea, pentru a nu mai suferi prea tare din cauza lor, încearcă să consumi biscuiți, pâine ori cereale, nu prea dulci. Poți consuma un ceai de mentă care are drept scop creșterea nivelului glicemiei. De asemenea, supele, ciorbele, dar și fructele zemoase îți pot face bine, calmând simptomele. Toate acestea pot fi consumate din belșug. În timpul primului trimestru, precum și mai târziu, încearcă să eviți alimentele grase, dar și condimentele adăugate la anumite mâncăruri. Ele îți vor irita mucoasa stomacală și îți vor face destul rău. Înlocuiește-le cu alimente sănătoase, bogate în vitamine și minerale, dar și bine digerate de organismul tău. Fructele și legumele sunt, de cele mai multe ori, cel mai bine tolerate de organismul gravidei. Portocalele, pepenii, morcovii, merele, bananele, precum și produsele lactate, biscuiții sunt câteva trucuri care pot ține departe stările de rău. În același timp, nu sta întinsă în pat imediat după ce mănânci. În cazul în care stările de greață sunt din ce în ce mai pronunțate, nu ezita să îi spui medicului. Nu lua totul ca atare, doar pentru că așa trebuie să fie, ci investighează cu atenție cauza.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *