Ce mâncăm în sarcină?

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Felicitări! Vei deveni mămică în șapte sau opt luni şi deja începi să te gândeşti la nume pentru bebe, la costumaşe simpatice şi jucării sigure şi educative. Dar te gândeşti la fel de mult şi la ce mănânci?

Ce mancam in sarcina (1)

În primul trimestru de sarcină, greţurile matinale (care uneori se prelungesc şi la prânz sau cină) îţi limitează opţiunile, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să te hrăneşti bine sau că trebuie să mănânci cât pentru doi.

Să scăpăm de câteva mituri nefondate

În ceea ce priveşte alimentaţia viitoarei mame, vorbele din popor, informaţiile eronate de pe internet şi sfaturile vecinelor se împletesc într-un amalgam din care gravida nu mai înţelege mare lucru (mai ales dacă este vorba despre prima sarcină).

Să mănânc ca pentru doi? În niciun caz. Ba chiar este periculos să iei prea mult în greutate în timpul sarcinii, deoarece creşte riscul de diabet, hipertensiune arterială şi complicaţii în dezvoltarea fătului. Nutriţioniştii şi medicii recomandă o dietă variată şi echilibrată în cantităţi suficiente, dar nu exagerate. Deci, nu dublăm porţiile de mâncare în sarcină şi nici nu dăm vina pe bebe dacă depăşim greutatea recomandată din cauza exceselor alimentare.

Să mănânc multe lactate? Lactatele sunt recomandate ca sursă de calciu atât pentru mamă, cât şi pentru făt, dar nu toate tipurile de lactate. Laptele nepasteurizat, brânzeturile cu mucegai şi alte specialităţi semiprocesate pot purta bacterii periculoase pentru copilul tău. De asemenea, trebuie evitate cu orice preţ toxiinfecţiile alimentare, iar lactatele, mai ales cele care se apropie de data expirării, îţi pot produce cu uşurinţă astfel de probleme de sănătate.

Dacă am poftă pentru un aliment, are nevoie bebe de el. Fals. Copilul tău se hrăneşte prin cordonul ombilical din nutrienţi proveniţi din sângele tău. Fătul nu are pofte, ci gravida. Iar aceste pofte nu sunt de multe ori corelate cu necesarul de vitamine şi minerale pentru creşterea sănătoasă a fătului.

Deci cât şi ce trebuie să mâncăm în sarcină?

Nu există o cifră standard, deoarece aportul de calorii depinde de vârstă, înălţime, greutatea dinaintea sarcinii etc. Totuşi, o medie acceptată de majoritatea medicilor este de 2.000 calorii/zi. Acestea trebuie împărţite armonios între surse de fibre, legume şi fructe, carne şi lactate.

Nutrienţii absolut vitali dezvoltării fătului sunt acidul folic, calciul şi vitamina D. Întrucât necesarul de calciu este dublu decât cel din alimentaţia obişnuită, iar acidul folic şi vitamina D se regăsesc în cantitate insuficientă în alimentele uzuale, suplimentele de vitamine pentru sarcină vor complementa o dietă echilibrată şi fără excese.

Ce alimente sunt interzise în sarcină?

Mare atenţie: perioada sarcinii şi a alăptării nu sunt compatibile cu dietele restrictive. Este interzis regimul vegan, mai ales cel raw vegan. Trebuie să reţii că atâta timp cât porţi un bebe în pântec eşti responsabilă pentru sănătatea lui. De aceea, trebuie să ai mare grijă de sănătatea ta. Majoritatea medicamentelor pentru răceală, gripă, durere sau disconfort digestiv îţi sunt interzise. Orice infecţie se va transmite şi fătului cu repercusiuni grave asupra dezvoltării sale normale.

Prin urmare, alimentele trebuie gătite termic foarte bine. Sushi, fructe de mare crude, fripturile în sânge şi alte specialităţi din carne parţial preparate sunt interzise în timpul sarcinii. La fel şi maionezele preparate cu ou crud, laptele crud şi antreurile de la petrecerile prietenilor care au stat la temperatura camerei mai mult de două ore.

Cum să ţin minte toate acestea?

Este greu să îţi ţii în frâu emoţiile fireşti, să planifici decoraţiunile camerei celui mic şi să numeri caloriile din farfurie. Dar nu eşti singură în această minunată călătorie a vieţii. Medicul care îţi supraveghează sarcina trebuie să devină cel mai bun prieten al tău în această perioadă. Oricând ai o nelămurire, o nelinişte sau pur şi simplu eşti curioasă să afli mai multe despre miracolul vieţii care se dezvoltă în interiorul tău, întreabă-ţi medicul!

Dacă este necesar, îţi poate crea un plan de alimentaţie zilnică, adecvat fiecărui trimestru al sarcinii şi te poate sfătui cu recomandări privind alimentele adecvate specificului sarcinii şi eventualelor probleme de sănătate preexistente. Aşadar, este extrem de important să fii deschisă şi să ai o bună comunicare cu medicul tău pentru ca totul să decurgă bine şi să dai naştere unui bebeluş sănătos.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

One Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *