Obezitatea la copii

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Dacă în secolul vitezei părinţii se confruntă cu stresul, copiii acestora se luptă cu obezitateaiar cauza, de cele mai multe ori, are legătură cu deprinderea unui stil de viaţă nesănătos, foarte puţine fiind situaţiile în care cei mici prezintă probleme de natură medicală.

Obezitatea la copiiLipsa unei activități constante, altfel spus prezența unui sedentarism avansat, are repercursiune nefastă asupra copilului tău, iar aceasta nu constituie singurul motiv pentru care ajungi să te confrunți cu o astfel de situație.

Este neplăcut să știi că are o problemă, dar este plăcut să afli că situația este în mâinile tale și că poți schimba acest lucru, îți poți ajuta copilul să crească frumos și sănătos.

Ce este obezitatea la copii?

Obezitatea, ca și anemia, de altfel, este una dintre cele mai cunoscute boli de nutriție, la nivel internațional. Aceasta se manifestă atunci când o cantitate în exces de grăsime se depune în organism. Pentru a depista obezitatea la copii se calculează Indicele Masei Corporale, obținut din împărțirea greutății la înălțimea subiectului. Dacă cifra rezultată este mai mare de 30 kg/m2 atunci clar te confrunți cu un caz de obezitate.

Cauzele apariției obezității la copii?

Pe de o parte, pot fi cauzele medicale, anumite afecțiuni ale organismului pot conduce la depunerea incontrolabilă a kilogramelor, însă pe de altă parte, și cel mai des, motivele obezității la copii se rezumă la un stil de viață neglijent.

  1. Sedentarismul – lipsa mișcării și mai ales lipsa exercițiilor fizice în aer liber reprezintă unul dintre motivele pentru care mulți copii se confruntă astăzi cu obezitatea. Copilul zilelor noastre, copilul modern este mult mai preocupat de televizor, calculator, tabletă și telefonul, decât de interacțiunea cu alți copii de seama lui. Statul în fața unui monitor, mai mult de 10 ore pe săptămână sporește șansele de obezitate cu 50%.
  2. Alimentele nesănătoase – Consumul unor alimente bogate în calorii, în fața televizorului, de pildă, precum și mesele neregulate contribuie la creșterea în greutate a copilului. Obiceiurile alimentare proaste și mâncatul în exces sunt două dintre motivele pentru care obezitatea câștigă tot mai mult teren. Modelul copilului american, cel ce se hrănește cu fast-food, este unul nepotrivit, dar tot mai des copiat.
  3. Moștenirea genetică reprezintă un alt factor. Dacă unul dintre părinți are probleme cu greutatea, șansele ca micuțul să dobândească aceeași problemă sunt de 50%, iar dacă ambii părinți sunt obezi, atunci ponderea este și mai mare, de aproape 80%.
  4. Stresul și stima scăzută au și ele influența lor asupra tendinței de îngrășare, mai cu seamă că părintele reprezintă un model, fie el pozitiv sau negativ. Astfel, dacă tu obișnuiești să te refugiezi în mâncare atunci când ești stresată sau nervoasă, copilul tău va deprinde același obicei. Mai mult, insistențele tale cu privire la mâncare „trebuie să mănânci tot din farfurie”, pot genera frustrări, copilul tău optând să mănânce pentru a scăpa de gura ta, chiar dacă acestuia nu-i este foame.

Cum poți preveni obezitatea la copii?

Pe lângă faptul că trebuie să te asiguri că puiul tău consumă alimente sănătoase, de calitate, trebuie să te asiguri și de faptul că acesta face suficientă mișcare. Sportul și jocul în aer liber îl ajută se se dezvolte atât fizic, cât și psihic. Și cum cu siguranță îți simte lipsa atunci când ești plecată, când sunteți departe de el, implică-l în diferitele activități pe care tu le realizezi. Natura îi oferă oportunitatea de a cunoște, de a descoperi lucruri pe care în interiorul locuinței nu ar avea de unde să le afle, drept urmare dacă tu practici deja un sport ia-l cu tine și oferă-i posibilitatea să-l practice și el. Iar dacă nu, fă-ți timp, măcar în weekend, ieși cu mingea sau paletele de badminton. Sportul îl va face mai deschis, mai sociabil și tot el îl va ajuta să se dezvolte fizic și mental.

Monitorizează-i constant greutatea, acest lucru te va ajuta să ții în frâu situația. În funcție de felul cum evoluează vei ști cum să gestionezi problema, cât să-l hrănești și mai important cu ce. Este vital să-i faci cunoștință cu fructele și legumele încă de mic, astfel încât atunci când va fi mai mare să recunoască și să aprecieze gustul lor.

Asigură-te că doarme suficient, minim 8 ore în fiecare noapte. Oboseala, determinată de lipsa somnului, exact ca și în cazul unui adult, induce starea de foame. Organismul, privat de numărul necesar de ore pentru a-și reîncărca bateriile, produce mai multă grelină, hormonul responsabil cu pofta de mâncare. Astfel, consideră că excesul de mâncare, în special dulciurile, îi vor asigura necesarul de energie, declanșând un dezechilibru în organismul copilului tău. Tocmai de aceea un program bine pus la punct îl va ajuta să nu cadă în această capcană.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *