Viața după diagnosticul de autism – pașii pe care trebuie să îi urmezi

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Copilul tău nu răspunde când îl strigi pe nume? Nu comunică și are mișcări repetitive pe care le execută pe o perioadă mai mare de timp? Poate ar fi cazul să planifici o întâlnire cu un medic specialist pentru că acestea sunt primele semne ale autismului. Cu cât un copil este diagnosticat mai repede cu autism, cu atât el va putea începe recuperarea mai repede, iar procesul de integrare în societate și în familie va fi mai ușor. După ce copilul primește diagnosticul de autism, există mai multe etape pe care trebuie să le urmezi. Daniela Gavankar, psiholog și președinte al Asociației pentru Intervenție Terapeutică în Autism, ne vorbește în cele ce urmează despre aceste etape.

  1. Informarea

Este normal ca în momentul în care copilul tău este diagnosticat cu autism să fii debusolată și să nu știi ce să faci mai departe. Tocmai de aceea, primul pas pe care trebuie să îl urmezi este să te informezi și să afli cât mai multe despre această tulburare, să înțelegi cu ce se confruntă. După ce ai asimilat toate aceste informații, a venit timpul să cauți un centru de terapie în care copilul să înceapă recuperarea dacă vrei să aibă o șansă la o viață normală și independentă.

  1. Alegerea centrului de terapie

La noi în țară există multe centre de terapie pentru copiii care au autism și cu siguranță îți va fi destul de greu să îl alegi pe cel mai potrivit pentru tine. Centrul AITA a luat ființă acum aproximativ 10 ani pentru a ajuta nu doar copiii cu autism, ci și familiile acestor. În momentul în care unui copil i se pune diagnosticul de autism, întreaga familie va fi afectată, activitățile zilnice vor avea de suferit și va începe un lung proces de reintegrare a copilului în familie și societate. În cadrul centrului AITA se promovează un program complex și intens de terapie pentru copiii cu autism, care presupune mai multe abordări, în funcție de nevoile fiecărui copil. De la cunoscuta terapie ABA, până la logopedie, terapie ocupațională sau kinetoterapie, poți fi sigură că cel mic va beneficia de toată atenția, iar activitățile vor fi planificate în strânsă legătură cu evoluția sa.

  1. Realizarea planului de intervenție

Odată ales centrul de terapie, trebuie realizat un plan de intervenție care constă în stabilirea activităților personalizate pentru terapie în funcție de caracteristicile psihoindividuale ale copilului. Daniela Gavankar, psiholog în cadrul centrului AITA, susține că există mai mulți pași de parcurs în realizarea acestui plan de intervenție. Este nevoie în primul rând de evaluarea copilului și stabilirea unor obiective de intervenție, urmând ca ulterior să se conceapă un program specific, personalizat pe nevoile copilului. În realizarea acestui plan de intervenție se are în vedere și vârsta copilului și ariile de dezvoltare în care el este deficitar. Spre exemplu, la copiii cu vârsta de 3-4 ani, se pune accent pe dezvoltarea limbajului și a comunicării, a jocului și autoservirii, în timp ce la 5-6 ani, prioritățile se schimbă și focusul este mai mult pe procesul de pregătire pentru școală și integrare socială. După 6 luni de la startul ședințelor de terapie, are loc o reevaluare a copilului pentru a se vedea evoluția sa.

În cadrul centrului AITA, părinții au un rol important în recuperarea copilului cu autism. Ei vor participa la ședințe împreună cu echipa centrului, vor continua și acasă munca începută de terapeuți în cadrul centrului și își vor nota într-un caiet ce și cum lucrează acasă cu copilul pentru a surprinde astfel orice mică modificare în comportamentul celui mic. Doar așa recuperarea se va face mai rapid, iar cel mic se va integra cu succes în societate!

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *