Terapia copiilor cu autism

Având în vedere numărul din ce în ce mai mare al copiilor cu autism diagnosticați în România și în lume, interesul pentru terapiile de recuperare adresate acestor copii a crescut și el, nu doar în rândul familiilor și al psihologilor, dar și al instituțiilor de învățământ superior din România.

Copilul cu autism are nevoie de intervenție intensivă și timpurie, iar terapia care și-a dovedit cel mai bine eficiența este cea de orientare comportamentală, ABA.

Dificultățile semnalate de părinții copiilor cu autism se referă la contactul vizual slab, întârzierea în apariția limbajului, interesul scăzut pentru jocuri și jucării, crize inexplicabile de protest, fixații legate de anumite obiceiuri, drumuri, comportamente atipice exersate îndelung (închide/deschide uși, învârte roțile mașinilor, flutură mânuțele, etc).

ABA (Applied Behavior Analysis) este despre schimbare comportamentală în sensul adaptării mai bune a copiilor la mediul în care trăiesc. Se bazează pe întăritori, și procedurile cele mai eficiente ale acestei abordări sunt cele pozitive, orele de terapie fiind riguroase, dar creative, pline de recompense și voie bună, astfel încât să ajute copiii să câștige comportamentele pe care nu le au sau le au deficitare și să scape de comportamentele atipice, neadecvate.

În anul 2004, încă nu se auzise în România de  ABA, când părinții unui copil din București au adus un consultant ABA din Marea Britanie, au format echipe de psihologi și au început să lucreze cu băiețelul de 5 ani, care a recuperat fantastic, fiind astăzi un tânăr student minunat și eminent. ABA a adus multă speranță în rândul părinților din România, ca de altfel din toată lumea, și a început să fie implementată cu succes și la noi. În decursul acestor 14 ani o mulțime de psihologi s-au specializat în această terapie și au lucrat, fie în casele copiilor, fie în centre speciale pentru copii cu autism. Drumul terapiei ABA din casele copiilor până la Universitate a fost anevoios și lung în toți acești 14 ani. De anul acesta însă lucrurile se pare că vor intra ușor în normalitate, odată cu începerea unui curs ABA la o universitate din România. Din semestrul II al acestui an universitar, Universitatea Spiru Haret, introduce la Masterul de Psihologie clinică un curs ABA, curs ce va fi ținul de psihologul Daniela Gavankar, având specializare în terapia ABA și terapia de recuperare a copiilor cu autism.

Masteranzii vor învăța ce este autismul, cum poate fi abordat cu ajutorul acestei terapii și cum putem îmbunătăți viața copiilor cu autism și a familiilor lor folosind principiile de schimbare comportamentală.  Așadar vestea este minunată nu doar pentru psihologi, dar și pentru familiile copiilor cu autism!

Alături de ABA, un copil cu autism poate avea nevoie și de alte terapii, cum ar fi logopedie, terapie senzorială, socializare, terapie ocupațională, astfel încât să își dezvolte la maxim potențialul și să facă față din ce în ce mai bine în toate mediile în care își desfășoară viața.

“Cu o terapie începută devreme și o abordare intensivă, complexă și corectă, un copil cu autism poate recupera frumos întârzierile în dezvoltarea psihică și își poate adecva comportamentul astfel încât să poată face față cu succes provocărilor vieții de zi cu zi, atât în familie, cât și la grădiniță și școală, la locul de joacă, în parc sau la restaurant, etc” – Daniela Gavankar, psiholog și președinte AITA.

 

 

 

 


Lasă un Comentariu...

*