Educatorii – mai pregătiți pentru primirea copiilor cu autism în grădinițe

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

În fiecare an în luna aprilie, Asociația AITA organizează cursuri gratuite pentru educatorii și învățătorii din București, chiar la ei în grădinițe, pentru a-i sprijini în demersul lor de a primi, integra și înțelege cât mai armonios copiii cu autism. Despre aceste cursuri și despre copiii au autism stăm de vorbă cu psihologul Daniela Gavankar, președinte al Asociației AITA, specialist în intervenția timpurie intensivă la copiii cu autism.

Vreau să începem prin a clarifica ce este autismul și cum se manifestă el.
Autismul este o tulburare pervaziva de dezvoltare care cauzează persoanei dificultăți de socializare, comunicare și limbaj și schimbări comportamentale, astfel încât persoanele cu autism ajung să proceseze informația diferit de ceilalți oameni.
Autismul este un spectru larg și poate afecta persoana ușor sau sever, începând din primul an de viață, sau în jurul vârstei de 3 ani, când copilul începe să piardă achizițiile dobândite până atunci.
Toți copiii cu autism prezintă dificultăți de comunicare și limbaj, într-un fel sau altul, exprimate printr-o slabă capacitate de a interacționa sau comunică cu ceilalți: fie nu vorbesc, fie dacă vorbesc pot avea dificultăți în exprimare sau în înțelegerea celor din jur. Dificultățile se regăsesc și în limbajul nonverbal-înțelegerea și folosirea gesturilor, expresiilor faciale, contactul vizual etc. în plus ei nu pot intra cu ușurință în relații armonioase nici cu mamă și ceilalți din familie, nici cu alți copiii de aceeași vârstă.
Înțeleg că nu se cunosc cauzele autismului, însă doresc să vă întreb dacă autismul poate fi cauzat de expunerea îndelungată a copiilor la tabletă, telefon, laptop?
Această întrebare este foarte sensibilă și a stârnit multe controverse deja. Nu, autismul nu poate fi cauzat de expunerea îndelungată la aceste gadgeturi, tulburarea este prezentă de la naștere dar este agravată desigur de absența interacțiunii pe de o parte și pe de altă parte de expunerea îndelungată la aceste device-uri.
Copilul uitat cu tabletă, nestimulat și care nu are parte de experiențe directe de învățare, dezvoltă tulburări de limbaj, până la absența totală a acestuia, sau prezența unor cuvinte accidentale, fără scop de comunicare (cifre, culori etc), fără nici măcar la 3 ani nu fie capabil vorbească propoziții, exprime , plăcerea, neplăcerea.
Întârzierea dezvoltarea limbajului duce la întârzieri cognitive, întârzieri dezvoltarea sociale, care nu se decât relații umane directe, afectuoase pline de provocări pentru copil. Copilul care nu cum comunice cum exprime ce dorește, deveni frustrat, furios temător excesiv situații tipice de , pe care el nu știe le gestioneze.
În plus, trebuie să știm cu toții că inteligența este o funcție care se dezvoltă, și poate fi cu atât mai performantă cu cât este mai antrenată și mai stimulată social și în experiențe directe cu o altă persoană! Pe lângă dotarea nativă, copilul mic este și foarte interesat de orice joc care i-ar putea stimula capacitățile și care l-ar ajuta să dezvolte ceea ce a asimilat. Copilul trebuie să fie învățat să învețe, să creeze, și să exploreze.
Cu ce dificultăți se confruntă copiii cu autism la intrarea în grădinițe? De ce au nevoie educatorii de un training special?
Ca oricare alți copii, copilul vine în grădiniță cu temerile și fricile lui, de separare, de necunoscut. În plus, dificultățile lor în aria socializării și limbajului nu le permit să-și exprime aceste temeri și atunci pot apărea comportamente puternic neadecvate, adaptarea se face greoi și sunt permanent expuși riscului de a fi excluși pentru că educatorii nu știu cum să le faciliteze integrarea. Dintre comportamentele care pot îngreuna integrarea copiilor cu autism în grădiniță amintesc acum, pe scurt, dificultățile de comunicare și limbaj, lipsa interesului pentru a socializa, dificultățile de contact vizual și atenție, comportamentele neadecvate, stereotipe, toleranță scăzută la frustrare, dificultățile de alimentație și somn, etc.
Cu ce dificultăți se confruntă educatorii, având în vedere aceste caracteristici ale copiilor cu autism?
Educatorii se confruntă pe de o parte cu dificultățile provocate de copilul cu autism, apoi cu reacțiile clasei de copii și pe de altă parte, se confruntă cu ceilalți părinți care uneori, din păcate, se coalizează împotriva copilului cu autism. Ei toți au nevoie să știe să se adapteze la această situație, acceptând ce este diferit, ajutând unde este cazul, și fiecare trebuie să își găsească locul lui în acest sistem care aparține deopotrivă fiecăruia dintre cei implicați. Educatorii au nevoie să știe și să înțeleagă limitele copilului cu autism, dar și resursele lui, să îl stimuleze să îl ajute corect. De multe ori bunele intenții pot să ducă la rezultate negative atunci când educatorii nu înțeleg de ce un copil cu autism se poartă într-un anume fel și, , ce este de făcut pentru scădea acel comportament neadecvat.
Stiu că sunteți foarte foarte multe proiecte frumoase întreb ce motivează continuați oferiți aceste cursuri gratuite grădinițe?
Acest proiect început cu aproape 10 ani. acest an mergem 10 grădinițe, unde medie formați, total, 200 de educatori. Acest lucru înseamnă , 100 de grădinițe 10 ani, 2000 de educatori, bine pregătiți primească pe copii. Sigur este un proiect de timp de resurse umane financiare, cineva trebuie facă. facă bine, cu . Toți copiii trebuie meargă la la , iar acolo fie bine sprijiniți.
principiu, cu toții știm avem nevoie de informare de schimbarea mentalității atitudinii de copiii cu autism. Eu cred , fiecare -ar face partea lui de tot acest proces, lucrurile ar rapid frumos copiii ar avea foarte mult de câștigat.
Anul acesta, am fost la Montessori Kids at work, nr. 34, Bambi Step by Step, 231 am extins acest proiect pentru am avut foarte multe cereri. Ne vom întâlni continuare cu educatorii din nr. 3, Panseluță, Gardinita 168, Montessori Harmony Tree Dreamland.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *