Cum să supravieţuiești cu zero somn după naștere?

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Cu toate că venirea pe lume a bebelușului nu este un episod al vieţii de care să te temi, în realitate starea de oboseală care survine în urma acestui eveniment se va accentua progresiv. Chiar dacă unele mămici au impresia că și-au recăpătat forţele imediat după ieșirea din maternitate, odată ajunse acasă vor observa că se simt lipsite de energie, fără vlagă și par să își revină destul de greu.

Odihna dupa nastereOrele petrecute alături de bebe atât în timpul zilei, cât, mai ales, în timpul nopții, modificările apărute în interiorul organismului imediat după naștere fac ca femeile să se simtă fără putere, trecând prin anumite etape de oboseală acută, așa după cum susțin specialiștii.

Medicii sunt de părere că starea de oboseală se va accentua din ce în ce mai mult începând cu primele patru zile de după externarea din spital. Tot ei consideră că rareori se poate întâmpla ca femeile să nu depășească această stare de epuizare în primele șase săptămâni de după naștere, oboseala persistând uneori până la șase luni sau chiar mai mult. Iar acest lucru se accentuează odată cu episoadele de colici ale bebelușului, dar și cu orele în care nu dormi, veghind asupra lui.

Și chiar dacă nu îți vine să închizi un ochi după ce ți-ai văzut bebelușul acasă de teamă să nu pățeasca ceva rău, în realitate, lucrurile ar trebui să stea puțin diferit, făcându-ți un program asemănător cu al micuțului. Și asta pentru că nu vei putea rezista la nesfârșit cu ore pierdute de somn. Prin odihnă corectă, organismul îți va oferi energia de care ai nevoie pentru ca atât tu, cât și micuțul tău să beneficiați de ea în mod eficient.

Încearcă să afli care este propriul tău ciclu de odihnă!

Nu te lăsa prinsă de amănunte, nu spăla vasele, nu șterge praful și nici măcar nu prepara mâncare. Poți cere sprijinul apropiaților, în așa fel încât tu să te bucuri de orele de odihnă. Și nu este cazul să te învinovățești dacă adormi alături de puiul tău și nu te dedici treburilor casnice. Și așa vei fi privată de cele mai prețioase momente de somn, acelea în care organismul va intra în ciclul de somn REM, atunci când visăm și prelucrăm toți stimulii mentali din timpul zilei. Această fază de somn apare de cele mai multe ori la miezul nopții, însă cu siguranță nu vei beneficia în totalitate de ea întrucât bebelusul va avea „grijă” să te trezească pentru că îi este foame, vrea să fie schimbat ori pur și simplu i se face dor de mama lui. Așa că te vei trezi uneori mult mai obosită decât te-ai culcat.

Pentru a reuși să treci cu bine peste această perioadă, este indicat să adormi exact atunci când îți este cel mai tare somn, organismul privește acest lucru ca pe o necesitate. Te vei bucura astfel de mai multă odihnă, acele minute „furate” te vor ajuta să îți recapeți o bună parte din energia pierdută.

Împarte responsabilitățile·cu partenerul de viață

Desigur, îți dorești să fii o super mămică, însă va trebui să încerci ca în această perioadă să ai grijă în primul rând de puiul tău. Iar pentru acest lucru va trebui să fii în primul rând o mămică energică și odihnită. Așa că, pune-l la treabă și pe tătic! Este un copil dorit de amândoi și vă puteți împărți echitabil sarcinile creșterii sale. După naștere, este obligatoriu să fie prin preajma ta și să îți identifice nevoile.

Renunță la vizitele prietenilor la ore neașteptate

În primele săptămâni după naștere, vei avea parte de mulți musafiri dornici să vadă bebelușul, să îl admire și să îți arate cât de mult contezi pentru ei. Desigur, la prima vedere astfel de lucruri par a fi încântătoare, însă dacă analizezi situația, este posibil să te obosească și mai tare. Nu poți renunța la prieteni și apropiați definitiv, însă le poți cere să îți acorde două săptămâni de răgaz, în așa fel încât să te poți reface și abia apoi să îi poți primi cu zâmbetul pe buze.

Ai grijă la alimentație!

Te afli într-o perioadă în care organismul își cere dreptul la energie și refacere. În acest scop, trebuie să ai grijă de alimentația ta, care se va concentra pe consumul de fructe și legume proaspete, grăsimi sănătoase, dar și pe o bună hidratare. Cu alte cuvinte, adio dulciuri, prăjeli ori sucuri carbogazoase!

Nu totul pare atât de greu precum crezi, depinde de tine să faci ordine în propriul stil de viață de după naștere!

Încearcă să îi faci un program de somn copilului şi dormi odată cu el

Viorica-Parutta---medic-primar-pediatruProgramul de somn al copilului este important pentru buna sa dezvoltare. Însă, atunci când este mult prea mic, bebelușul nu va face diferenţa dintre zi și noapte întrucât ceasul său biologic nu este reglat. Astfel, va dormi în timpul zilei și se va trezi noaptea, având poftă de joacă. Va cunoaște că trebuie să doarmă noaptea abia pe la vârsta de patru luni.

Până atunci, ceea ce poţi face este să îl ajuţi să doarmă bine noaptea. De aceea, spune-i povești, leagănă-l, fă întuneric în încăpere în așa fel încât să înţeleagă că trebuie să doarmă. Evită să te joci mai înainte de a adormi, întrucat îi va plăcea și va face un obicei nesănătos dintr-o astfel de activitate.

Băiţa de seară, ora de masaj sunt câteva activităţi care îl vor ajuta pe micul tău bebeluș să doarmă cât mai bine noaptea. De aceea, încearcă să îi faci băiţă cât mai aproape de ora de somn, în așa fel încât să fii sigură că va dori să doarmă. Iar când observi că apar primele semne de oboseală, încearcă să îl bagi în pătuţ și să îl alinţi în așa fel încât să poată adormi cât mai ușor.

Un alt obicei sănătos este acela de a scoate din casă bebelușul după-amiaza. În cazul în care va fi scos din casă mult prea devreme, atunci secreţia de melatonină nu îl va ajuta să adoarmă noaptea, ci mai degrabă s-ar putea să îl transforme într-un bebeluș extrem de activ. Indiferent de situaţie, va trebui să te odihnești alături de el, să dormi odată cu el pentru că micuţul tău are nevoie de multă energie din partea ta, are nevoie de o mămică veselă și plină de viaţă.

Dr. Viorica Parutta, medic primar pediatru

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *