Ghid de nutriție pentru copii: alimentație sănătoasă în funcție de vârstă

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Toți părinții își doresc să le ofere copiilor lor tot ce este mai bun, de la alimente, la educație. Dar știi care sunt nutrienții de care are nevoie copilul tău și în ce cantități, pentru a crește și a se dezvolta sănătos și armonios?

La fel ca în cazul adulților, nutriția copiilor se bazează pe câteva principii de bază. Vitaminele, mineralele, carbohidrații, proteinele și grăsimile sunt necesare creșterii, dezvoltării și menținerii sănătății. Însă, în cazul copiilor, cantitățile sunt diferite la fiecare vârstă. Cum poți să știi care este cea mai bună formulă? Află câteva sfaturi și valori indicate în funcție de vârstă și sex, recomandate de Dietary Guidelines for Americans:

Oferă-i copilului tău alimente bogate în nutrienți

Copiii au nevoie de o serie de alimente bogate în nutrienți, cum ar fi sursele de proteine, fructele, legumele, cerealele și lactatele.

În ceea ce privește proteinele, cele mai bune surse sunt fructele de mare și peștele, carnea slabă și de pasăre, ouăle, fasolea, mazărea, produsele din soia și nucile și semințele nesărate.

La fructe, încurajează-ți copilul să consume o varietate fără zaharuri adăugate, în detrimentul sucurilor, fie ele și naturale. Poți opta pentru fructe proaspete, uscate sau congelate, însă fii atent și la cantități – un fruct uscat echivalează cu patru proaspete, de același fel.

În cazul legumelor, varietatea este secretul – optează pentru legume cu frunze verzi, dar și pentru legume roșii, galbene și portocalii, dar nu ocoli leguminoasele și nici legumele bogate în amidon. Atunci când cumperi, optează pentru legume proaspete sau conservate, însă, la acestea din urmă, asigură-te că nu conțin cantități mari de sodiu.

Cerealele integrale sunt dezirabile în alimentație. Alege pâine integrală, fulgi de ovăz, quinoa și orez sălbatic și limitează consumul de cereale rafinate cum sunt pâinea albă, pastele și orezul alb.

În privința lactatelor, produsele cu conținut redus de grăsimi, precum laptele, iaurtul, brânza și băuturile fortifiate pe bază de soia sunt cele mai indicate.

O alimentație sănătoasă și bogată în nutrienți îi va asigura copilului tău necesarul nutritiv. Pentru a te asigura de acest lucru, nu considera opțional controlul medical anual. În funcție de rezultatul analizelor, medicul pediatru îți poate recomanda anumite suplimente alimentare, care să completeze dieta.

Evită zahărul, grăsimile saturate și trans și limitează consumul de sare

Zaharurile naturale, cum sunt cele din fructe sau cele conținute de lapte nu sunt considerate zaharuri adăugate. În schimb, zahărul brun, îndulcitorul din porumb, siropul din porumb sau mierea ar trebui consumate în cantități mici. De aceea, e important să verifici etichetele cu informații nutriționale și să alegi produsele cu un conținut redus de zaharuri adăugate, indiferent dacă vorbim despre cereale sau băuturi răcoritoare și energizante.

Grăsimile saturate sunt cele care provin din surse naturale, precum carnea roșie, carnea de pasăre sau produsele lactate grase. Caută modalități prin care să le înlocuiești cu grăsimi de proveniență vegetală, cum ar fi cele din legume și nuci, care furnizează organismului acizi grași și vitamina E. Acestea se mai găsesc în măsline, avocado și fructe de mare. Alege-le în detrimentul grăsimilor saturate, dar și în al celor hidrogenate sau trans, cum sunt uleiul de floarea soarelui sau margarina.

Pentru că anumite gustări sunt mai la îndemână decât altele, excesul de sodiu (sare) este un risc real în cazul copiilor. Înlocuiește chipsurile și fursecurile cu fructe și legume și caută, în raioanele dedicate ale magazinelor, produse alimentare cu un conținut redus de sodiu.

Ghid de alimentație pentru copii, în funcție de vârstă

În funcție de perioada de creștere, dar și de activitatea fizică, pot varia cantitățile între valorile menționate:

E important să-i oferi copilului tău nutrienții de care are nevoie. Aceștia vor contribui la creșterea și dezvoltarea sa armonioasă, atât fizic, cât și emoțional. Asigură-i o dietă echilibrată și ține cont de sfaturile specialiștilor.

Sursă foto: Pexels

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *