Importanţa însoţitorului de şcoală pentru copiii cu autism

Autismul afectează copilul pe trei mari arii: comunicare și limbaj, socializare și comportament. Aceste trei aspecte sunt esențiale pentru viața socială, astfel integrarea copilului în învățământul de masă este perceput, mai ales de către părinți, ca fiind o dificultate.

În ciuda denumirii pe care o poartă Shadow-ul (umbra) este persoana care îi oferă sprijin copilului și favorizează independența acestuia în contextul preșcolar și școlar. Este persoana care însoțește copilul în mediul educațional și îi oferă suport, este în permanență lângă acesta când întâmpină dificultăți sau situații care îi sunt greu de gestionat. De asemenea, rolul shadow-lui nu este doar de a interveni, ci și de a observa modul în care copilul se comportă în diferite situații sau contexte, cât de implicat este în activitățile desfășurate la clasă, modul în care interacționează cu ceilalți copii și cu adulții (educatoarea/învățătoarea).

Însoțitorul  (shadow) este cel care aplică tehnicile de terapie ABA la grădiniță sau școală, oferindu-i copilului recompense pentru răspunsurile corecte, comportamentul adecvat la oră, implicarea și ascultarea activă de care acesta dă dovadă. Învățarea incidentală și transferul abilităților sunt aspecte realizate și de shadow. Imaginați-vă următoarea situație, la grădiniță, unde doamna educatoare spune “Acum o să lipim și o sa desenăm frunze de toamnă!”. Copilul are dificultăți pe partea de motricitate fină, îi este greu să țină creionul în mână corect, depășește atunci când colorează, nu se descurcă să mânuiască lipiciul. Într-o clasă numeroasă educatoarea nu îi poate oferi copilului tot sprijinul de care are nevoie. „Astfel shadow-ul este cel care se află alături de copilul cu autism și îi supraveghează fiecare pas, îi oferă ajutorul atunci când are nevoie, îl face să înțeleagă instrucțiunile și să aibă succes. În acest fel copilul capătă mai multă încredere în propriile abilități, acest context favorizând implicarea acestuia în activități, dar și plăcerea de a fi într-un mediu ce presupune multe provocări.” Bianca Țigău, specialist AITA.

Obiectivele pe care le are un shadow

Creșterea contactului vizual al copilului și menținerea atenției pentru o perioadă mai îndelungată de timp în cadrul activităților de lucru, precum și facilitarea răspunsului la solicitările venite din partea colegilor sau a educatoarei/învățătoarei.

În planul interacțiunii cu ceilalți: inițierea unei conversații, menținerea subiectului de discuție, prezentarea unei ideii, folosirea formelor de salut, răspunsul la nume și strigarea pe nume a colegilor sau a persoanelor din jur.

În cadrul activităților de joc ce presupun cooperarea, shadow-ul este cel care îl ajută pe copil să folosească limbajul funcțional, să înțeleagă regulile de joc și să își aștepte rândul.

Obiectivele sunt și în plan comportamental. Însoțitorul urmărește atent modul în care copilul se comportă în timpul pauzelor, îi oferă redirecționare acestuia, după caz. Este implicat în conduita copilului la masă sau în activitățile care se desfășoară în alte contexte: mersul la muzee, excursii școlare, etc.

Shadowing la AITA

În cadrul Asociației pentru Intervenție Terapeutică în Autism ( AITA)  shadow-ul face parte din echipa terapeutică, alături de părinți și terapeuții cu care copilul lucrează. Acesta este invitat la ședințele copilului, unde sunt discutate dificultățile cu care se confruntă, sunt căutate împreună soluții, este informat cu privire la comportamentul copilului și la procesul lui terapeutic. De asemenea, i se oferă sprijin și suport oricând are nevoie.

Făcând parte din echipa pluridisciplinară, shadow-ul poate să scrie în caietul copilului unde sunt urmărite la fiecare oră aspecte din ariile problematice: comportament, comunicare și limbaj și programe, despre modul în care copilul s-a descurcat în ariile menționate anterior, în mediu școlar.


Lasă un Comentariu...

*