Dulciurile

Dulciurile, plăcerea noastră vinovată. De multe ori, până şi nouă ne este greu să ne abţinem de la astfel de „vicii”. Însă, ele ajung, mai devreme sau mai târziu, să facă parte din meniul oricărui om. Atunci când vine vorba de micuţii noştri este mult mai important să avem grijă de ce fel de dulciuri le oferim. A mânca sănătos, în ziua de azi, este o adevărată provocare, ţinând cont de rafturile pline de produse frumos ambalate. De aceea, cele mai bune dulciuri pentru copii sunt cele preparate în casă, cu ingrediente atent alese, fără adaos de conservanţi şi coloranţi.

DulciurileCercetătorii au demonstrat că plăcerea pentru dulce este transmisă filogenetic, ceea ce face ca încercările părinţilor de a nu le oferi bomboane şi ciocolate micuţilor să fie zadarnice. Unii susțin ideea că gustul dulceag al lichidului amniotic trezeşte plăcerea copilului pentru dulce, alţii spun că laptele matern este cel care stă la baza preferinţei pentru acest gust, datorită conţinutului mare de zaharuri. Indiferent de motive, este bine să ştim, până la urmă, cât zahăr are voie să consume un copil.

Zahărul este peste tot! A devenit o problemă faptul că nu se poate ţine sub control cantitatea de zahăr care intră în corpul copilului tău. Pe lângă dulciurile bine cunoscute, bomboane, ciocolate, prajituri etc., zahărul se regăseşte în fructe, lapte, biscuiţi, supe la cutie sau chiar unele feluri de brânză şi a devenit un ingredient şi în diferite modele de iaurţele sau suculeţe. Însă, corpul copilului tău va trata la fel toate tipurile de zahăr. Ca sursă principală de energie, zahărul este un carbohidrat. Problemele apar atunci când zahărul devine principala sursă de energie, înlocuind alimentele sănătoase care asigură nutrienţii necesari pentru dezvoltarea copilului tău. Dacă veţi citi etichetele produselor pe care le cumpăraţi veţi rămâne surprinşi cât zahăr ingerează copilaşii voştri. Este foarte important să nu uităm că micuţii sub 2 ani trebuie să evite produsele zaharoase, cacao, cofeină, dar şi multe grăsimi.

Acei micuţi care nu au gustat din plăcerea zahărului, nu îi vor simţi lipsa, dar cei care au avut parte de el, încă de mici, îi vor simţi lipsa, atât fizic, cât şi psihic. De aceea, dulciurile care conţin o concentraţie mare de zahăr, cum ar fi bomboanele simple, ar trebui evitate. Beneficiile acestora nu sunt prezente decât în cazul copiilor care practică sporturi de performanţă.

Când şi cum le oferim copiilor dulciurile?

Părerile nutriţioniştilor sunt împărţite atunci când vine vorba despre momentul în care le poți oferi dulciuri copiilor.

Încă de mici, suntem învăţaţi că desertul se mănâncă la sfârşitul mesei. „Dulciurile strică pofta de mâncare” este fraza cea mai des folosită de părinţi. Însă, există specialişti care susţin că mâncarea acestor produse după masă este cel mai prost moment deoarece stomacul este ocupat cu digerarea alimentelor ingerate anterior, iar zahărul din dulciuri va fermenta până când acestea vor fi digerate.

De aceea, este recomandat ca desertul să fie servit ca o masă individuală. Alţi nutriţionişti afirmă că vitaminele şi nutrienţii vor fi asimilate mult mai bine dacă micuţul mănâncă câteva guri de desert înainte de masă, cu condiţia să fie doar câteva guri.

O soluţie bună ar fi ca dulciurile să fie servite la interval de o oră după masa principală, pentru a-i oferi timp organismului să răspundă noii solicitări. Este recomandat ca dulciurile să fie mâncate în prima parte a zilei, alimentele dulci producând energie care va fi consumată pe parcursul întregii zile. Ca să le oferim un exemplu celor mici, ar fi bine să consumăm şi noi dulciuri sănătoase şi la ore potrivite.

Dulciurile bune şi sănătoase

Dulciurile sănătoase sunt cele care, pe lângă faptul că satisfac nevoia de dulce, au şi o valoare nutritivă importantă. Dulciurile care conţin zahăr şi fructe oleaginoase, cum ar fi halva, batoanele de susan sau ciocolata amăruie, aduc beneficii organismului prin aportul de acizi graşi, proteine, minerale şi vitamine din complexul B. De asemenea, există un efect benefic al antioxidanţilor conţinuţi de ciocolata amăruie, în cantităţi suficient de mari. Alte produse zaharoase care conţin zahăr într-un procentaj mai mic, având în compoziţie lapte, unt sau fructe uscate, aduc organismului o parte din nutrienţii necesari.

Ca să vă fie mai uşor să îi protejaţi pe micuţii vostri, vă prezentăm câteva exemple de dulciuri sănătoase, uşor de făcut şi iubite de cei mici:

  • bucăţele de fructe înmuiate în miere sau sirop de arţar
  • fructe uscate precum caise, goji, curmale, prune etc.
  • bomboane de nuci
  • bircuiţi integrali sau cu fructe
  • suc de fructe
  • smoothie-uri
  • îngheţată de fructe

Atunci când vorbim de dulciuri, la fel ca şi în altceva, moderaţia este cuvântul cheie. Consumul moderat de dulciuri, în combinaţie cu practicarea diferitelor activităţi în aer liber şi exerciţii fizice, face ca micuţul tău să traiască o viaţă sănătoasă.

Doctor Nicoleta Dumea - medic de familieÎncă din fragedă vârstă, în timpul sarcinii, bebelușii din burtica mamei „testează” gustul dulce, fiind dovedit știinţific faptul că lichidul amniotic își modifică proprietăţile fizico-chimice în funcţie de alimentaţia mamei. Primul aliment dulce cu care ia contact bebelușul este chiar laptele mamei sau laptele artificial. Ulterior, bebelușul „gustă” dulcele în momentul diversificării alimentaţiei (piureul de fructe). Iar de atunci, părinţii trebuie să fie prudenţi şi să le ofere tot ceea ce este mai sănătos – prăjituri preparate în casă, fără conservanţi și coloranţi, dar și sucuri proaspete din pulpă de fructe, făcute tot acasă.

dr. Nicoleta Dumea, medic de familie, medic rezident boli de nutriţie şi diabet zaharat

tel: 021 240 01 01 – Klinica Doamna Ghica


Lasă un Comentariu...

*